Resultaten

Wat bereiken wij?

De komende jaren worden er op deze blog vele resultaten en kijkjes achter de schermen weggegeven over het onderzoek naar Van Goghs atelierpraktijk. Als u op de hoogte wilt blijven van de laatste ontwikkelingen binnen het onderzoek, abonneer u dan op de RSS-feed. U wordt dan automatisch geïnformeerd over nieuwe resultaten en bevindingen.

Reageren? »

Het laboratorium in

De herfst valt in, de natuur verandert van jas. Een uitnodiging om naar buiten te gaan en de verse geuren op te snuiven. Ook Vincent van Gogh liet zich inspireren door wat zich buiten afspeelde. In 1882 schilderde hij Meisje in het bos op locatie. De boomblaadjes die in de verf zijn teruggevonden, zijn daarvan het bewijs. Dit is slechts één van de vele opmerkelijke bevindingen uit Van Goghs atelierpraktijk, een samenwerking tussen het Van Gogh Museum, Shell en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. De berichten over het onderzoek stoppen nu op dit weblog, maar krijgen in 2013 een spectaculair vervolg in een grote tentoonstelling.  Lees de rest van dit artikel »

1 reactie »

Complementaire kleuren fysisch bekeken

Op deze blog is de complementariteit van kleuren al een paar keer aan de orde geweest. Wat maakt die complementariteit zo bijzonder? Daarvoor is een natuurkundige verklaring. De oogzenuw die de binnenstromende informatie in vormen en kleuren vertaalt, heeft voor het omgaan met kleur een heel aparte eigenschap. Iedere kleur die op die zenuw valt, wordt opgevat als ware het een aanval die moet worden afgezwakt. Dat doet het oog door razendsnel een passend filter in een complementaire kleur te bouwen om de oogzenuw voor irritatie te beschermen. Met dat filter in een complementaire kleur wordt als het ware de oorspronkelijke kleur enigszins ontkleurd. Lees de rest van dit artikel »

4 reacties »

Van Gogh moet kleur bekennen…

Soms is mijn werk net een soort Crime Scene Investigation: in het lab vind ik dan bewijsmateriaal waarmee vragen over een bepaald kunstwerk kunnen worden opgelost. Een paar maanden geleden kwamen onderzoekers van het Van Gogh Museum bij me met het verzoek of ik een klein schilderij van een zittend naakt meisje kon onderzoeken met de XRF techniek. Van Gogh maakte het in voorjaar 1886 in Parijs in het atelier van leermeester Cormon. Hij schilderde het op een doekje dat hij eerder had gebruikt voor een bloemstilleven. Dat weten we door de röntgenfoto die van het werk is gemaakt. De foto is moeilijk te lezen, maar toch kunnen we een bos bloemen in een hoge vaas onderscheiden. Röntgenfoto’s zijn echter altijd in zwart-wit. Met röntgenfluorescentiespectrometrie (XRF) zou ik niet alleen een scherpere afbeelding kunnen maken, maar ook kunnen vaststellen in welke kleuren dit onderliggende bloemstilleven is geschilderd.

Lees de rest van dit artikel »

1 reactie »

Atelier achter tralies

Waar werkte Van Gogh? Achter de tralies in Saint-Rémy-de-Provence

In mei 1889 werd Van Gogh opgenomen in een inrichting voor geesteszieken in Saint-Rémy-de-Provence, niet ver van Arles. Hij zou er een jaar verblijven. Naast de gebruikelijke cel die elke patiënt kreeg toegewezen, werd hem ook één cel toegezegd om in te werken. Ruimte genoeg, want er stonden zo’n dertig cellen leeg.

Lees de rest van dit artikel »

Reageren? »

Een landschap van formaat

Van Gogh in flow: de kunstenaar die zo ‘lekker in de verf zat’ maakte bij het schilderen duidelijke keuzes maar liet ook toeval een rol spelen. Maar waren die vreemde verfvlekken op zijn schilderij van een landschap bij avondschemering wel de bedoeling?

.